förgrömmade unge


(Alla delar av filmen ligger uppe på youtube, hur bra som helst.)

Ikväll är jag och Sture ensamma hemma så vi har myst ner oss i sängen under alla täcken och kollar på Emil i Lönnerberga. Så himla fint och somrigt. Alla pratar superbred småländska, och husen är röda med vita knutar: precis som hemma på landet (vi har till och med en likadan vedspis, knasigt nog). Innan jag flyttade till Växjö pratade jag också galet mycket småländska, men alla tittade så konstigt på mig och hade svårt att förstå så jag fick tona ner det lite. Nu använder jag till och med R. Lite dumt, småländska är ju faktiskt ganska charmigt (eller chaamitt som jag hade sagt).

Jag längtar förövrigt ännu mer till barmark och värmande sol när jag ser Emil springa runt barfota. Snälla, snälla vinter, låt det bli vår. Jag orkar inte frysa mer.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Har inte sett Emil på år och dar! Men jag vill.



Jag bodde i LA i nästan 4 år innan jag flyttade till San Fran där jag är nu :)

2011-02-18 @ 09:07:42
URL: http://scienceandletters.tumblr.com/
Postat av: helan

Jag tycker nog allt att det är lite si sådär med småländskan i Emil. Det märks ganska tydligt att det är ett gäng Stockholmare med "R" som spelar huvudrollerna. Det gör inte å mycket, för mysig är den ändå, men riktig småländska kan man nog bara få hos såna som dig och din släkt.. och på äldreboenderna i de djupa smålandsskogarna förstås:)

puss på sig!

2011-02-18 @ 10:02:22
Postat av: jennifer

Helan: Såklart att småländskan är lite knagglig bland huvudrollerna, men statisterna och birollerna är klippor på småländska! :)

2011-02-18 @ 11:00:08
URL: http://vimmelkantig.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0